LH Kvibergshuset

”Makten kommer från den kollektiva styrka vi förmår uppvisa”

LH Kvibergshuset ställer sig bakom uppropet Kämpande Förening

Det har gått snart en vecka sedan Hyresgästföreningens förbundsstyrelse på otydliga grunder valde att suspendera hela Hyresgästföreningen Västra Regionens styrelse. HGF Västra Sveriges styrelse har ett välförtjänt förtroende i vår lokala hyresgästförening och vi vet att det är så hos många fler.

HGF Västra Regionens styrelse har arbetat målmedvetet med att skapa rörelse i de mest angelägna frågorna för hyresgästkollektivet av såväl lokal som, regional och nationell karaktär. De har påbörjat en förflyttning från HGF som organisation för slutna förhandlingar till en organisation som begriper att makten kommer från den kollektiva styrka vi förmår uppvisa. Segrar mot ombildningar, utförsäljningar, återköp av kommunala fastigheter, mot renovräkningar och politiska beslut är några av resultaten på meritlistan.

Mot denna bakgrund och precis i stundande årsmötestider och i upptakten till den nationella protestdagen mot marknadshyror 18 april ges beskedet om omedelbar suspendering. Det är en anmärkningsvärt dålig tajming, speciellt mot bakgrund att utredningar sägs ha pågått sedan hösten 2019. Sluta med hemlighetsmakeriet, lägg pappren på bordet!

LH Kvibergshusets styrelse

10 februari 2020