Linders brev – motsägelser och maktfullkomlighet

Pressmeddelande från Hyresgästföreningen Angered 2 april

I ett brev som gick ut till regionstyrelsen igår, samt förtroendevalda i regionen meddelar förbundsordförande Marie Linder nya anklagelser mot förtroendevalda inom regionen.
Samtidigt meddelade hon att regionstyrelsen är återinsatt, med undantag för regionordförande Kristofer Lundberg samt ytterligare en ledamot i regionstyrelsen.

Förbundsledningen skickar ut beslutet utan att förklarar varför de från början stängdes av eller varför beslutet nu upphävs.
Den maktfullkomlighet som förbundsstyrelsen uppvisar avslöjar än tydligare att angreppet på region Västra Sverige och dess ordförande i första hand är politisk.

Den återinsatta regionstyrelsen ska få verka under ”förstärkning” (läs övervakning) av två ledamöter i förbundstyrelsens arbetsutskott.

Brevet från Marie Linder är fyllt av felaktigheter och motsägelser:
Regionordförande Kristofer Lundberg och ytterligare styrelseledamot sägs vara ”fortfarande under utredning”.
I det tidigare pressmeddelande som gick ut påstods att utredningen var ”slutförd”. De två sägs nu ha 14 dagar på sig att ”komma med synpunkter på utredningen” – en utredning de inte fått se och därmed inte vet de konkreta anklagelserna kring.
Det sägs inte heller från vilken dag de 14 dagarna börjar gälla.

Vice regionordförande Ronny Bengtsson utnämns i detta brev till ”tf ordförande”. Detta utan att ha tillfrågats eller ens blivit kontaktad av utredare eller förbundet under hela denna process.

Kristofer Lundberg och Hyresgästföreningen Angered anklagas för ”bristande kontroll av ekonomin”, Angereds utredning som vidarebefodrats till förbundet visar att det handlar om ett annonsföretag som skickat fakturor på annonser de inte beställt! Pengar som Angered krävt tillbaka men utan uppbackning från förbundet.
Angered har begärt ut beställningar, offertar och godkännanden från företaget som inte kunnat visa upp detta till föreningen, eftersom det inte finns.

I brevet sägs också att ”den tillfälliga regionstyrelsen (läs förbundet vår anm) genom sitt tillsynsansvar beslutat att frånta Angeredsföreningen sin beslutanderätt”.

Strategin mot Angered är nu den samma som mot regionstyrelsen, de använder en chockdoktrin i hopp om att skapa oro, rädsla och splittring. En välanvänd taktik av södra och härska.
Angered är en förening med stort förtroendekapital i stadsdelen och regionen, vilket inte minst dess aktiviteter visar som på en månadsbasis kan samla upp mot 1000 personer samt det välbesökta årsmöte avslöjade.

– Förbundsledningen struntar i att vi gång på gång bemött alla anklagelser om ekonomiska fel. Vi är de som upptäckte de felaktiga fakturorna. Vi begärde att de skulle polisanmäla annonsbolaget, men det har inte skett. Så nu har vi gjort det själva, säger Kristofer Lundberg.

– Det är uppenbart att det måste till nya rutiner och finnas tydligare kontrollfunktioner inom Hyresgästföreningen. I Angered har vi fattat en rad beslut som omöjliggör att något liknande skulle kunna hända igen, säger Jan-Åke Nilsson.

Förbundet begår misstag efter misstag och agerar på ett sätt som skadar Hyresgästföreningen och försvårar för möjligheten för rörelsen att nå sina mål och uppdrag. I skuggan av Coronakrisen utnyttjar de sin makt. Detta är en fråga för medlemmarna och handlar om Hyresgästföreningens demokrati.

– Det här handlar om ett politiskt angrepp från en socialdemokratiskt ledd förbundsstyrelse som vill stoppa utvecklingen i den region som de senaste åren gått i spetsen för massinriktad kamp mot marknadshyror, renovräkningar och ombildning, som vunnit de tydligaste segrarna i landet, säger Kristofer Lundberg.

Förbundet försökte lägga sig i valprocessen redan 2018 för att Lundberg inte skulle väljas, de har därefter motarbetat såväl ordföranden som regionens alla initiativ.

– Mitt under en pågående samhällskris, när människor förlorar sina jobb, hem och i värsta fall sina liv, sätter Hyresgästföreningens byråkrati sin fulla kraft för att bekämpa människor i rörelsen som dag ut och dag in, på ideell basis gör sitt yttersta för sina grannar.

För kontakt: 0735012137